نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


آهک یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی است که کاربردهای فراوانی دارد و نقش مهمی در تولید بسیاری از محصولات دارد. این ماده که با نام اکسید کلسیم (CaO) نیز شناخته می شود، از طریق رسوبات سنگ آهک طبیعی و با کیفیت بالا یا کربنات کلسیم (CaCO3) به دست می آید. سنگ آهک یکی از سنگ‌های رسوبی است که میلیون‌ها سال پیش در نتیجه تجمع پوسته‌ها، مرجان‌ها، جلبک‌ها و دیگر موجودات دریایی شکل گرفته و در نقاط مختلف کره زمین یافت می‌شود که سنگ آهک در معرض گرما قرار می‌گیرد و اکسید کلسیم یا اکسید کلسیم تولید می‌کند. گچ از طریق یک واکنش شیمیایی.

آهک با نام های دیگری مانند آهک زنده، اکسید کلسیم، آهک کلسیم یا آهک دولومیت نیز شناخته می شود که همگی به یک ماده یعنی آهک اشاره دارند. آهک دولومیت حاوی اکسید منیزیم (MgO) است که از حضور کربنات منیزیم (MgCO3) در سنگ آهک دولومیت به دست می آید و می توان آن را کربنات کلسیم تقریباً خالص در نظر گرفت. در آغاز قرن پانزدهم، اروپایی ها اغلب از آهک در ساخت و ساز ساختمان ها استفاده می کردند. جوزف بلک، شیمیدان اسکاتلندی، برخی از اولین تحقیقات علمی را بر روی آهک انجام داد و کشف کرد که قرار گرفتن در معرض آهک در معرض هوا همراه با دی اکسید کربن برای تولید کربنات کلسیم است.
قیمت آهک اصفهان را از آهک سازان بپرسید.


خواص و خواص آهک

گفتیم آهک یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaO است که از سنگ آهک به دست می آید. این ماده بی بو، بی شکل و به صورت جامد یا پودر کریستالی در دسترس است. آهک خالص پودری سفید یا خاکستری است که در مجاورت ناخالصی هایی مانند آهن، منیزیم، سیلیکون یا آلومینیوم به رنگ زرد یا قهوه ای در می آید. همچنین در رنگ های قرمز و قهوه ای یافت می شود.

مواد اصلی تشکیل دهنده آهک کلسیم و اکسیژن است که با حرارت دادن آهک در کوره در دمای 500 تا 600 درجه سانتیگراد تولید می شود و آن را به اکسید و دی اکسید کربن تبدیل می کند.

CaCO3 → CaO + CO2

لازم به ذکر است که واژه پرکاربرد گچ به تمامی مواد معدنی حاوی کلسیم اطلاق می شود که ممکن است حاوی اکسید و هیدروکسید کلسیم، هیدروکسید منیزیم، هیدروکسید آلومینیوم، سیلیکون و آهن نیز باشد. اما آهک زنده فقط به ترکیب شیمیایی فردی اکسید کلسیم اشاره دارد. بنابراین، گچ تجاری (محصولات تجاری موجود) اغلب حاوی ناخالصی است.

فرآیند تولید آهک

همانطور که قبلا توضیح دادیم آهک با شکافتن آهک تهیه می شود. اما این بدان معنا نیست که می توان از تمام سنگ های آهکی جهان آهک استخراج کرد. برای این منظور قبل از استخراج سنگ آهک باید آنالیزهای زمین شناسی و شیمیایی انجام شود تا از قابل قبول بودن یا نبودن سنگ آهک مورد نظر برای تولید آهک اطمینان حاصل شود. سنگ آهکی که نمی تواند الزامات ترکیب شیمیایی را برآورده کند، اگرچه می توان از آن به عنوان سنگدانه یا پرکننده در برخی صنایع استفاده کرد، اما برای تهیه آهک مناسب نیست. در نتیجه تنها سنگ آهکی که قابل قبول تلقی می شود از زمین استخراج می شود. پس از تولید سنگ آهک مورد تایید، برای تهیه محصول نهایی مورد نظر باید خرد شده و به همان اندازه تبدیل شود.

سپس سنگ های خرد شده وارد کوره شده و در آنجا کلسینه می شوند. این بدان معناست که آنها در دمای 2000 درجه فارنهایت شلیک می شوند و این دقیقاً دمایی است که باعث می شود سنگ آهک دی اکسید کربن و در نتیجه آهک آزاد کند. آهن تمام شده را می توان به روش های مختلفی ذخیره کرد و می توان آن را در سیلوها، واحدهای ذخیره سازی قابل حمل به نام PIGS، قیف ها، کیسه های جامد یا کیسه های 40# و 80# نگهداری کرد. این بسته بندی باید به گونه ای باشد که محصول از هوا و آب محافظت شود. زیرا او می تواند با آنها واکنش نشان دهد.





:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 مهر 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: